onsdag 8 april 2009

lite uppdatering

Lite uppdatering av bloggen! I måndags var Molly och jag på kurs, den kvällen var det nog någonting i luften för alla hundrana var lite busigare än vanligt men överlag så skötte hon sig bra. Vi tränade kryp och hopp men eftersom hon är så liten fortfarande så körde jag bara super kort med krypet och sen några hopp med endast 2 brädor. Man kan ju faktikst lära in kommandot med ett jätte lågt hinder så sliter man inte lika mycket på hunden, korkade jag hade ju inte tänkt på det. I går var tjejerna med mig på jobbet och sen gick vi en promenad inne i Malmö, mina lantishundar tykcer det är kanon roligt med alla dofter och somnar gott sen när vi kommer hem. Hann med lite apporttränng i går, Enzo tar ettans apportering så jäkla bra nu!!! Inte minsta tuggande, men Molly går upp och ner som en jojjo. Ena dagen kanon andra tugg tugg och jag märker att jag blir irriterad, då är det lika bra att sluta annars blir vi bara sura på varandra. I måndags blev Molly 10 månader och jag tänkte på hur jag och Enzo hade det när hon var 10 månader. Då var vi i stort sett i konflikt varje dag, hon testade mig ständigt och jag var nära att ge upp ett tag. På vår kurs har vi en jätte söt Rottweilerhane som är 14 månader och han är likadan, testar sin husse konstant. Hans husse har som tur är mycket mer tålamod än vad jag hade när Enzo höll på med sina attacker så han kommer alldeles säkert lösa uppgiften men jag kan verkligen känna igen mig i hans frustration ibland. Jag är så oerhört tacksam för att jag inte har denna kamp med Molly, vet inte om jag hade orkat med 2 hundar då. Vi har inte varit i konflikt med varanra en enda gång sedan jag fick hem henne, hon "svarar" inte alls tillbaka på tillrättavisningar på det viset som Enzo faktiskt fortfarande gör. Frågan är ju om det är min hantering som är annorlunda eller om hunden helt enkelt har ett annat psyke?

1 kommentar:

  1. Hejsan.
    Jag kan tycka att jag varit precis likadan med båda mina tjejer, kan inte direkt känna att jag uppfostrat Ebba annerlunda än Vilda.
    Men, jag har också fått två helt olika hundar. Vilda testar också mig och har alltid gjort, tex, bita i kopplet. Hon gör det inte alls så ofta och jag har ju lärt mig att hantera det. Medans Ebba kan prova ta det i munnen, men säger jag NEJ så spottar hon och rör det inte mer den där gången.
    Jag ser mest skillnaden i hur mina hundar är mot andra hundar, Ebba ÄLSKAR alla hundar och Vild HATAR de flesta ;) hihi
    Ses vi på fredag? Hoppas, hoppas! OM, tar du med båda?
    Kram på er!

    SvaraRadera