måndag 28 december 2009

I dag blev jag ledsen

I bland kan jag bli galen på andra hundägare, i dag på eftermiddagspromenaden här ute på landet så sprang båda mina hundar lösa. Jag såg att det kom en gäng med människor, barnvagn och lös hund en bra bit bort på stigen och då är det helt och fullkomligt naturligt och faktiskt självklart för mig att kalla in mina hundar och koppla dem (alt gå fot för de som kan glädjas åt att de har 2 boxrar som behagar gå fot samtidigt) jag tillhör alltså inte denna skara. Min förhoppning var ju naturligtvis att även det mötande sällskapet skulle åtminstone kalla in sin hund till sidan så att vi kunde passera, eftersom jag började inse att detta inte skulle ske så bestämde jag mig för att platsa mina hundar medans gruppen passerade. Att jag inte kan ha hundra procentig styr på mina 2 utan att först få en halv hjärnblödning kan man ju tycka vad man vill om, det är inte den delen i mitt hundägarskap som jag är mest stolt över men jag vill poängtera att när hundarna är en och en så har vi inga problem och inte heller om de hundar vi möter inte kommer fram och hälsar utan håller sig till sin husse eller matte. Jag ställde mig med ryggen mot stigen för att kunna hålla hundra fokus på mina partners in crime och de satt fint, plötsligt blev Molly galen och började skälla och då var naturligtvis Enzo inte sämre. Jag vänder mig om och ser att den andra hunden fortfarande är lös och att den tänker komma fram och hälsa på oss, gänget med människor reagerade inte på att jag såg ut som en bläckfisk som kämpade för livet för att kunna hålla mina 2 små men faktiskt otroligt starka boxrar på plats när det kom en inkräktare i vår flock. Till sist fick jag skrika till människorna

- allvarligt talat tycker ni verkligen att detta är ok? DÅ kallade de in sin hund och gick vidare utan att säga ett ord till mig

Tack så j-la mycket för respekten omtanken och framför alt hänsynen säger jag bara. Inte kan det väl ha undgått dem att jag kämpade så att svetten lackade för att inte ett hundslagsmål skulle utbryta. Inte kan det väl vara ok att bara låta sin hund rusa fram till en flock som man aldrig träffat och där hundarna dessutom är kopplade? Har jag fel? Jag är så himla arg och otroligt ledsen i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Först o främst tack för inäget i den nya G-Boken ! Vi önskar er också ett riktigt gott Nytt År och vilken härlig tomtebild på vovvarna .Sedan till kommentaren Det finns folk som inte har det minsta folkvett och än mindre hundvettoch dessa människor du mötte hör tydligen till bäda kategorierna tror dom äger världen man kan bara bli ilsken har också hänt mig ett par gånger och mest då på utställningar när dom kommer med 3-4 st småhundar i långt koppel och tar inte minsta hänsyn usch vad man blir arg . Men ha en riktigt skön Nyår . nu är vi friska här som tur är så jäkla tråkigt när hela julen går åt pga sjukdom men vad gör man någon gång måste det hända Kram på er alla från alla inciriarna

    SvaraRadera
  2. Hej och God fortsättning.
    Vi känner så väl igen detta med lösa hundar. Det är hemskt. Ett par hus ifrån oss bor en kuwas som tar egna rundor lite då och då. Sist vi träffade den ute var vi som tur var båda två så vi hade vars 2 hundar. Den gav sig på vår äldsta tik Ceana så vi fick rycka tag i den vita pälsen och hålla henne. Som tur är kan vi ha Ceana lös var som så vi fick ta hennes koppel och göra en snara och släpa hem den stora vita (vi går ändå förbi när vi ska hem) ägarna var förkrossade och frågade om det blev skador, som tur var blev det inte det. Men man blir ju jätterädd, vad skulle vi gjort om vi var en person och gick med alla fyra som det brukar vara. Vi har ju en tik Hazy som är ganska hemsk i sådana situationer:o Hua
    Kram på er.

    SvaraRadera